Innoveren is een werkwoord.

Katja Craeghs is een matchmaker. Met haar bedrijf Greenpoint legt ze de link tussen kmo's en creatieve professionals. Het doel: innovatie stimuleren en een frisse wind binnenlaten in de denkwijze van een bedrijf. Op 22/1/21 is er een nieuwe kick off voor een innovatietraject van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Katja is neemt hier de lead. 

"Een bedrijf dat kiest om met een creatieve expert in zee te gaan in een cocreatietraject, heeft daar meestal goede redenen voor. Maar innovatie is een breed begrip, en ziet er nu eenmaal voor iedereen anders uit", vertelt Katja Craeghs. "Bovendien kan wat bedrijven dénken dat ze willen bereiken met die innovatie, wel eens erg verschillen van wat eigenlijk echt urgent is. De frisse blik van iemand die creatief kan denken is dan een enorme meerwaarde."

De start

"Als facilitator wil ik te weten komen wat de drijfveer is van een onderneming. Dat gebeurt tijdens een goed gesprek. Het is belangrijk dat ik spreek met de eigenaar en de mensen die een hoge beslissingsbevoegdheid hebben in het bedrijf.

Waarom? Omdat een cocreatietraject een serieus engagement vraagt. Als de top van het bedrijf niet overtuigd is, is het aartsmoeilijk om iets in beweging te krijgen.

De 'juiste expert'

Hoe kies je de 'juiste' expert voor de deelnemende bedrijven? "Het gaat erom dat die creatieve experts een nieuwe denkwijze binnenbrengen in het bedrijf, van productdenken naar systeemdenken. Sommige creatieven werken liever aan afgelijnde opdrachten: een nieuw product ontwerpen of een website bouwen. Maar in een cocreatietraject is dat bijzaak. Wanneer ik een expert introduceer bij een bedrijf, is dat iemand die ijzersterk is in systeemdenken. Door de jaren heen heb ik zorgvuldig gebouwd aan een netwerk van waaruit ik de creatieve denkers contacteer waarvan ik vermoed dat ze de perfecte match zijn."

En dan begint het grote werk

"Het bedrijf en de creatieve expert gaan dan samen aan het werk in drie workshops volgens een welbepaalde methodologie. Tussentijds houd ik de vinger aan de pols. In veel trajecten is er bijvoorbeeld weleens een moment waarop mensen de moed laten zakken. Dat is het moment waarop je juist niet mag opgeven. Het is door dingen los te laten die je liever niet wilde loslaten, dat je tot echt vernieuwende resultaten komt. Innovatie is een psychologisch traject, meer nog dan een designproces."

Wil je zelf meedoen? of ben je nog niet overtuigd? 

22/2/21 starten we met een nieuwe reeks en jij kan er als bedrijfsleider bijzijn. Wil je graag meer info of ben je opzoek naar goede cases uit de vorige trajecten? Mail ons even dan bezorgen wij je met plezier de juiste info. Zonder verplichting en zonder zorgen.