'Fygital’-het digitaal verrijken van je fysieke winkel

26-04-2023

Met 'De Antwerpse Reus'- een reeks inspiratiesessies - werkte Greenpoint.be een format uit voor de stad Antwerpen om aan kennisdeling te doen bij ondernemers in horeca en retail. Tijdens deze kleinschalige sessies worden er inspirerende ondernemers in de kijker gezet en wordt er veel ruimte voor kennisuitwisseling voorzien. Zo krijgen de deelnemers de kans elkaar persoonlijk te leren kennen en kruisbestuiving mogelijk te maken. Vele ondernemers kampen namelijk vaak met gelijkaardige uitdagingen en de oplossingen zijn soms te vinden bij een collega om de hoek.

Op 21 maart werd er een netwerksessie georganiseerd rond het Smart Retail-project. Dit project werd opgezet om de ondernemer optimaal te ondersteunen in de digitale evolutie. Bij 12 Antwerpse handelaars werden er een half jaar lang slimme digitale toepassingen in hun handelszaak getest. De kennis, ervaring en alle do's en don'ts over dit project werden die avond gedeeld. Greenpoint.be was die avond ook aanwezig om de netwerksessie in goede banen te leiden. 

Bart Knoops, de gastheer van die avond, ontving ons meesterlijk bij de Nespresso Boutique op de Meir. Als deelnemer aan het Smart Retail-project heeft hij een digitaal informatiescherm en een social robot getest met als doel zijn medewerkers te ontlasten en te ondersteunen bij de winkelbeleving. Klik hier om het verslag te ontdekken van die avond. 

Alle deelnemers kregen trouwens het Smart Retail Playbook mee naar huis, een praktische gids voor slimme technologie in de fysieke winkel. Daarin ontdek je de nuttige bevindingen van het 'Smart Retail'-project en krijg je een handig overzicht van de ondersteuningsmaatregelen van stad Antwerpen.

Zo omarmt ook de retail de toekomst, steeds met respect voor de klant én de sector zelf.