Digitale retailinnovaties voor én door de Antwerpse handelaars

28-09-2022

Met 'De Antwerpse Reus'- een reeks inspiratiesessies met als doel kennisdeling - werkte greenpoint.be een format uit voor de stad Antwerpen waar we inspirerende ondernemers in de kijker zetten. Ze zetten hun deuren open voor andere handelaren, gluren bij de buren 🤩 

Na eerdere sessies in onder meer Antwerpen centrum, Berchem, Ekeren, Wilrijk en Hoboken waren we op 20 september terug aanwezig in Antwerpen centrum. Bij deze sessie lag de focus op de detailhandelaren zelf. De toekomst is digitaal en dat hebben deze 12 ondernemers begrepen 🙌🏼
Met het 'smart Retail'-project werkte de stad Antwerpen in samenwerking met Thomas More Hogeschool en met steun van de Vlaamse overheid een mooi programma uit. Het doel is ondernemers optimaal te ondersteunen in de digitale evolutie. Slimme technologie zal de Antwerpse detailhandel versterken.  

Eigenaars Tom en Els, één van de 12 deelnemers aan deze smart retail experience, verwelkomden iedereen in hun Bar Monar. Deze bar is een aanvulling op hun kleding- en schoenenwinkel in hartje Antwerpen en wordt bestuurd door Els' zoon Antony. Een bezoekje waard, je zal geïnspireerd worden 💚

Binnen het project werden zeven innovaties getest bij twaalf Antwerpse handelaren. Tijdens die avond werden deze innovaties kort aangekaart bij de aanwezigen zodat er een gezamenlijke kennis werd opgebouwd en men, indien gewenst, informatie bij elkaar kon opvragen.

Het was een geslaagde avond waar de aanwezigen ook weer enkele tips meekregen. Dit keer kwamen de tips van Thomas More Hogeschool. 

  1. Betrek medewerkers tijdens voorbereiding en uitwerking van de use case. Dit bepaalt namelijk mee het succes van de toepassing.

  2. Een goede samenwerking met de juiste leverancier in functie van digitale transformatie is cruciaal om met de digitale tools een kwalitatief eindresultaat te behalen.

  3. De juiste content is key. Dit is een proces van testen en bijsturen.

  4. Technologie kan de relatie met élke klant versterken, dus niet met enkel de jonge doelgroep. 

Klik hier om meer te weten over datagestuurde detailhandelgebieden. 

Wij kijken uit naar een nieuwe reeks van 'de Antwerpse Reus' die van start zal gaan in het voorjaar van 2023. Blijf onze activiteiten volgen en ontdek welke deelnemers dit gaan zijn.