Innoveren is een werkwoord.
Katja Craeghs is een matchmaker pur sang. Met haar bedrijf Greenpoint.be brengt ze het innovatie potentieel van je organisatie in kaart en legt ze de nodige linken tussen kmo's en experten. Het doel: Resultaten boeken. Het innovatie potentieel in kaart brengen doen ze voor zowel bedrijven als organisaties maar ook voor overheidsinstellingen, steden en gemeenten maken ze graag een innovatie traject op maat.
"Een bedrijf dat kiest om met een expert in zee te gaan in een cocreatietraject, heeft daar meestal goede redenen voor. Maar innovatie is een breed begrip, en ziet er nu eenmaal voor iedereen anders uit", vertelt Katja Craeghs. "Bovendien kan wat bedrijven dénken dat ze willen bereiken met die innovatie, wel eens erg verschillen van wat eigenlijk echt urgent is. De frisse blik van iemand die creatief kan denken is dan een enorme meerwaarde."
De start
"Als facilitator wil ik te weten komen wat de drijfveer is van een onderneming. Dat gebeurt tijdens een goed gesprek. Het is belangrijk dat ik spreek met de eigenaar en de mensen die een hoge beslissingsbevoegdheid hebben in het bedrijf.
Waarom? Omdat een cocreatietraject een serieus engagement vraagt. Als de top van het bedrijf niet overtuigd is, is het aartsmoeilijk om iets in beweging te krijgen.
De 'juiste expert'
Hoe kies je de 'juiste' expert voor het bedrijf? "Het gaat erom dat die expert een nieuwe denkwijze binnenbrengt in het bedrijf, van productdenken naar systeemdenken bvb. Sommige experten werken liever aan afgelijnde opdrachten dan is de noodzaak vaak de vraag van het bedrijf te vertalen in een opdracht. Wanneer ik een expert introduceer bij een bedrijf, is dat iemand die ijzersterk is in systeemdenken. Door de jaren heen heb ik zorgvuldig gebouwd aan een netwerk van waaruit ik de creatieve denkers contacteer waarvan ik vermoed dat ze de perfecte match zijn."
En dan begint het grote werk
"Het bedrijf en de expert gaan dan samen aan het werk in drie workshops volgens een welbepaalde methodologie. Tussentijds houd ik de vinger aan de pols. In veel trajecten is er bijvoorbeeld weleens een moment waarop mensen de moed laten zakken. Dat is het moment waarop je juist niet mag opgeven. Het is door dingen los te laten die je liever niet wilde loslaten, dat je tot echt vernieuwende resultaten komt. Innovatie is een psychologisch traject, meer nog dan een designproces."
Wil je zelf meedoen? Of ben je nog niet overtuigd?
Hou dan onze site en/of social media in de gaten want er starten er ongetwijfeld nog dit najaar. Niet enkel in Antwerpen maar ook in andere provincies. Of lanceren we er speciaal een voor jouw organisatie?