Talk op Museum Next - museum digital summit 16-17 juli 2025

De uitdaging was: Hoe betrek je jongeren op een betekenisvolle manier bij kunst en erfgoed? Vanuit die centrale vraag initieerde Greenpoint een vernieuwende samenwerking tussen het KMSKA (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen) en het spelontwikkelingscollectief Loconsilio gamedesign.
✨ Een innovatieve aanpak
Als innovatie-expert binnen de erfgoedsector zet Greenpoint sterk in op participatie en co-creatie. Voor dit project werd bewust gekozen om jongeren zelf te betrekken bij de ontwikkeling van een escape game, specifiek ontworpen voor het museumcontext. De game heeft als doel adolescenten niet enkel naar het museum te brengen, maar hen ook een andere vorm van kunstbeleving aan te bieden.
De escape game werd geen klassieke speurtocht, maar een volledig narratief spel dat jongeren uitdaagt om actief te kijken, te denken en samen te werken rond kunstwerken en thema's uit de collectie van het KMSKA.
🧩 Co-creatie: niet vanzelfsprekend
De samenwerking tussen de jonge gameontwikkelaars en de museale staf bracht uitdagingen met zich mee. Het generatieverschil en het verschil in taalgebruik, verwachtingen en referentiekaders vergde een zorgvuldig proces van bruggen bouwen. Greenpoint begeleidde deze co-creatie door beide partijen ruimte te geven, elkaars expertise te erkennen en voortdurend te focussen op het gemeenschappelijke doel: jongeren écht betrekken.
🖼️ Kunstbeleving herdenken
Eén van de grootste inzichten was dat het niet voldoende is om een spel in een museum te plaatsen. De inhoudelijke koppeling met de collectie en de erfgoedwaarden is cruciaal. De escape game werkt het best wanneer het mysterie dat spelers ontrafelen, voortkomt uit de werken zelf — uit hun context, verhalen, makers en betekenissen. Zo ontstaat een nieuwe manier om vertrouwde content te beleven.
📌 Lessons learned
-
Co-creatie vraagt tijd en vertrouwen. Jongeren betrekken betekent écht ruimte maken voor hun stem en ideeën, ook wanneer die botsen met bestaande praktijken.
-
Innovatie in musea gebeurt niet alleen in technologie, maar ook in methodiek. Participatief werken is even uitdagend als waardevol.
-
Er is intern draagvlak nodig. Het museumteam meenemen in het veranderproces is minstens even belangrijk als de output zelf.
-
Een escape game is geen gimmick. Het is een volwaardig interpretatiekader dat verdieping kan brengen, mits inhoudelijk goed verankerd.
Wil je meer weten over dit project of hoe Greenpoint jouw museum of erfgoedorganisatie kan begeleiden bij participatief werken en innovatieve publieksbenadering?
👉 Neem contact op via katja@greenpoint.be